Object Oriented Methodology
Object-oriented methodology is an approach to software design and development that focuses on creating software components or objects that can be reused and combined to build more complex systems. It is based on the concept of objects, which are entities that have properties, behaviors, and relationships with other objects.
Object-oriented methodology involves several key principles and techniques, including:
Encapsulation: The idea of encapsulating data and code within objects so that they are self-contained and can interact with other objects through well-defined interfaces.
Inheritance: The ability for objects to inherit properties and behaviors from other objects, creating a hierarchy of objects that can be used to model complex relationships.
Polymorphism: The ability for objects to take on different forms or behaviors depending on the context in which they are used.
Abstraction: The process of simplifying complex systems by focusing on the essential features and ignoring irrelevant details.
Modularity: The idea of breaking down a system into smaller, more manageable components or modules that can be developed, tested, and deployed independently.
Object-oriented methodology is widely used in software development today, as it promotes code reusability, maintainability, and flexibility. It is used in many popular programming languages such as Java, Python, C++, and Ruby. By using object-oriented methodology, developers can create software that is easier to understand, modify, and extend over time, leading to more robust and scalable systems.
ऑब्जेक्ट-ओरिएंटेड कार्यप्रणाली सॉफ्टवेयर डिजाइन और विकास के लिए एक दृष्टिकोण है जो सॉफ्टवेयर घटकों या वस्तुओं को बनाने पर केंद्रित है जिनका पुन: उपयोग किया जा सकता है और अधिक जटिल सिस्टम बनाने के लिए जोड़ा जा सकता है। यह वस्तुओं की अवधारणा पर आधारित है, जो ऐसी संस्थाएँ हैं जिनके गुण, व्यवहार और अन्य वस्तुओं के साथ संबंध हैं। वस्तु-उन्मुख कार्यप्रणाली में कई प्रमुख सिद्धांत और तकनीकें शामिल हैं, जिनमें शामिल हैं:
- एनकैप्सुलेशन: वस्तुओं के भीतर डेटा और कोड को एनकैप्सुलेट करने का विचार ताकि वे स्व-निहित हों और अच्छी तरह से परिभाषित इंटरफेस के माध्यम से अन्य वस्तुओं के साथ बातचीत कर सकें।
- वंशानुक्रम: वस्तुओं की अन्य वस्तुओं से गुणों और व्यवहारों को प्राप्त करने की क्षमता, वस्तुओं का एक पदानुक्रम बनाना जो जटिल संबंधों को मॉडल करने के लिए उपयोग किया जा सकता है।
- बहुरूपता: वस्तुओं के विभिन्न रूपों या व्यवहारों को उस संदर्भ के आधार पर लेने की क्षमता जिसमें उनका उपयोग किया जाता है।
- अमूर्तता: आवश्यक विशेषताओं पर ध्यान केंद्रित करके और अप्रासंगिक विवरणों को अनदेखा करके जटिल प्रणालियों को सरल बनाने की प्रक्रिया।
- प्रतिरूपकता: एक प्रणाली को छोटे, अधिक प्रबंधनीय घटकों या मॉड्यूल में तोड़ने का विचार जिसे स्वतंत्र रूप से विकसित, परीक्षण और तैनात किया जा सकता है। वस्तु-उन्मुख कार्यप्रणाली का आज सॉफ्टवेयर विकास में व्यापक रूप से उपयोग किया जाता है, क्योंकि यह कोड पुन: प्रयोज्यता, रखरखाव और लचीलेपन को बढ़ावा देता है। इसका उपयोग कई लोकप्रिय प्रोग्रामिंग भाषाओं जैसे जावा, पायथन, सी ++ और रूबी में किया जाता है। ऑब्जेक्ट-ओरिएंटेड कार्यप्रणाली का उपयोग करके, डेवलपर्स ऐसे सॉफ़्टवेयर बना सकते हैं जो समय के साथ समझने, संशोधित करने और विस्तारित करने में आसान होते हैं, जिससे अधिक मजबूत और स्केलेबल सिस्टम बनते हैं।
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